Nysgerrig på foreningen? – så lær os at kende her…

Vores vision er at:

Thy og Mors er kendt i Danmark som et bæredygtigt fødevaremekka med blomstrende fødevarevirksomheder, der skaber nye produkter, arbejdspladser, gastroturisme og liv på egnen.

Vores mission er:
Med foreningen som omdrejningspunkt skaber vi det netværk og fællesskab, der skal til, for at virksomhederne kan udvikle sig.

I foreningens vedtægter lyder foreningens formål:
”Foreningens formål er at arbejde aktivt for en positiv udvikling af madkulturen i Thy og på Mors ved at fremme produktionen, forarbejdning og salget af kvalitetsfødevarer, som er dyrket i Thy eller på Mors og/eller forædlet fortrinsvis på lokale råvarer og/eller er en del af den nordvestjyske madkultur”.

Hvem er vi?

Regional Madkultur Thy-Mors blev stiftet i 2013 og arbejder for at styrke synligheden og tilgængeligheden af de regionale fødevarer i Thy og Mors. Vi har omkring 55 virksomhedsmedlemmer og omkring 40 private medlemmer.

Kvalitet, autencitet, seriøsitet og god service samt interesse for lokale råvarer og produkter er kriterier for at være medlem.

Medlemmerne mødes jævnligt til netværksarrangementer, foodsafarier og vi holder hvert år et høstmarked og julemarked og deltager i en række større arrangementer, som for eksempel Kulturmødet på Mors, hvor vi serverer lækre retter med lokale råvarer.

Regional Madkultur Thy-Mors er medlem af det europæiske netværk, Culinary Heritage.

Vores logo består af en kokkehue og en kniv og en gaffel, og er en vejviser for besøgende, som vil nyde den lokale mad. Du kan finde skiltet hos vores medlemmer og alle andre medlemmer af Culinary Heritage rundt i Europa.

Foreningen drives af en frivillig bestyrelse bestående af engagerede producenter, restauratører og private medlemmer. Medlemmerne lønner en netværkskoordinator, som cirka 10 timer om måneden hjælper med markedsføring og de aktiviteter, vi sætter igang.

Netværket er støttet af:

Bliv medlem

Går du op i mad, lokale råvarer og har du lyst til at være en del af fællesskabet?

Ta’ ud med Regional Madkultur Thy-Mors’ madvogn

Medlemmer har mulighed for at leje foreningens madvogn til alle slags arrangementer: markeder, messer, by night, åbent hus, fester osv.

Når du lejer vognen, repræsenterer du Regional Madkultur Thy-Mors, og derfor skal det du serverer/sælger være lokale råvarer/produkter/retter.

Booking:

Du booker vognen ved at ringe til Carsten Fomsgaard, Morsø Oliemølle på telefon:
24 60 80 84 eller mail: carsten@morsolie.dk.
Først når du har en skriftlig bekræftelse på mail fra Carsten har du lejet madvognen.

Årshjulet

Foreningen har en række tilbagevendende aktiviteter i løbet af året og der er en del af de større, lokale arrangementer, som vi ofte deltager i.
Du kan se det almindelige årshjul her (men der kan naturligvis være ændringer fra år til år).

Åbent Netværksmøde for nye interesserede medlemmer

Bestyrelsesmøde (Generalforsamling planlægges, budget for det kommende år)

Kontingentopkrævninger sendes ud

Indkaldelse til generalforsamling sendes ud

Marts

Bestyrelsesmøde op til generalforsamlingen

Generalforsamling

Maj

Foodsafari for alle

Skaldyrsfestival i Nykøbing

Kulturmødet i Nykøbing

Høstmarked

Food Safari for alle

Østerspremiere (1. weekend i efterårsferien)

Julefrokost for alle medlemmer

7980 Vils, Vejerslev

Kontakt@staunstrupgin.dk

Strategi

Generalforsamlingen vedtog i 2019 denne strategi for perioden 2019-2023, som bestyrelsen arbejder ud fra:

Her kan du se vedtægter for Regional Madkultur Thy-Mors.

Internationalt netværk

Culinary Heritage (kulinarisk arv) er Regional Madkultur Thy-Mors’ internationale netværk, som vi er medlem af. Målet for netværket er at gøre det nemmere for forbrugerne og turisterne at nyde lokal mad – ikke bare der hvor man bor, men over hele Europa.

Når du er ude at rejse, kan du derfor se efter logoet – kokkehuen med kniv og gaffel – og være sikker på, at du kan få lokale specialiteter der. På Culinary Heritages hjemmeside finder du en oversigt over alle spisesteder og producenter samt en masse lækre opskrifter med lokale råvarer fra regionerne. God appetit!